آشنایی با فن های درون کیس کامپیوتر و عملکرد تهویه سخت افزارها

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | شنبه 26 بهمن 1398 در ساعت 3 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آشنایی با فن های درون کیس کامپیوتر: 

همانطور که میدانید، از فن ها جهت خنک کردن و سیستم ها به کار میرود . برای شناخت بهتر از فن های مورد استفاده درون سیستم ها باید ازنوع فن های و نحوه استفاده آنها درون کیس کامپیوتر اطلاعات بیشتری بدانیم. 

از فن های داخل کیس برای تهویه و خنک کردن از دو روش استفاده می کنند:  

روش اول 

●استفاده از فن های PWM: (مدوله‌سازی پهنای پالس)

● استفاده از فن های DC: فن هایی که با رابط های 2سیم، 3سیم و حتی 4 سیم  مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. فن هایی که از دو سیم استفاده می کنند: فن های قدیمی هستند که مدار بسیار ساده ای دارند. 
  2. فن هایی که ازسه سیم استفاده می کنند:  از دو سیم برای نقل و انتقال جریان و یک سیم برای ارتباط با سنسورهای هال در نظر گرفته می شوند. از فن های دارای سه سیم، در تهویه کامپیوترها استفاده می شود، از CPU (فن افزوده که به یک قطعه نظیر کولر است )در کامپیوترها استفاده می شوند. در فن های 3 سیم، پس از هر دور گردش فن، 2 پالس به سیم سوم و به واقع مادربرد ارسال می گردد که بدین ترتیب مادربرد می تواند سرعت چرخش فن را ارزیابی کرده و از آن مطلع شود.
  3. فن های چهار سیم:فن های PWM دارای 4 سیم بوده و از پیشرفته ترین نوع فن های خنک کننده به شمار می روند. برتری این فن ها نسبت به سایر فن های موجود این است که در فن های 4 سیم امکان ایجاد همزمان فیدبک تاکو را نیز دارا است و نیز با سیگنال های PWM کنترل شده و امکان تغییر سرعت در آنها کاملا قابل کنترل است.

در روش اول فن بصورت مستقیم با استفاده از رابط هایی که از منابع تغذیه (PSU) خارج شده به منبع تغذیه متصل میشود که این صورت دیگر دور موتور فن ها قابل تنظیم نبوده و سریع تر آلودگی  وارد کیس می شود.

روش دوم:

 نصب فن ها به هدرهای تعبیه شده بر روی مادربرد

در این حالت می توانید فن را به هدرهای مشخص نصب کنید و حتی برای برخی از هدرها تعریف شده است که فن هایی که بدان متصل شده است، در کجای کیس قرار دارد.

در برخی از برنامه های نرم افزاری مادربردها نیز مشخص کردن دستی این ویژگی گنجانده شده است. سپس مادربرد با توجه به سنسورهای حرارتی قرار گرفته در مکان های مختلف، و یا دمای GPU و حتی CPU، میزان چرخش فن ها را تعیین می کند. در نتیجه مادربرد به صورت هوشمندانه برای میزان چرخش و یا حتی خاموش بودن فن ها تصمیم می گیرد. برای این منظور می توانید از پروفایل های متنوعی که در برنامه مادربرد تعریف شده است استفاده کرده و یا به صورت دستی پروفایل هایی را برای آن تعریف کرد.

از فن های داخل کیس می توان به فن های گروه ADDA اشاره کرد که با سایز ها و ولتاژ های مختلف (بر حسب نیاز مشتری) در بازار موجود می باشد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :